Met een sterk LinkedIn profiel meer kans op een baan!

Als je op zoek bent naar een (nieuwe) baan is het hebben van een sterk LinkedIn profiel een must. Hoe groter je netwerk hoe groter de kans op een baan.

Veel mensen posten op LinkedIn dat ze een nieuwe collega zoeken. Als jij (via via) geconnect bent op LinkedIn zul je deze updates voorbij zien komen op je tijdlijn en als één van de eersten kunnen reageren. Eventueel via jouw connectie. En laat jouw connecties weten dat je beschikbaar bent en voor welke functie(s), zodat ze jou kunnen benaderen voor die nieuwe baan. Zorg dus voor een sterk netwerk op LinkedIn.

Maar hoe maak je een sterk LinkedIn profiel?

Profielfoto
Dat begint met een goede foto. Een eerste indruk maak je ook online maar één keer en je vergroot je kans gevonden te worden met 70%. Heb je geen professionele foto, dan is het misschien verstandig er een te laten maken. Plaats altijd een foto van jezelf. Geen foto met je partner, kinderen, met een (afgeknipt) ander persoon of een vakantiefoto. Het is jouw profiel en het gaat om jou. Laat zien wat je wil uitstralen.

Kopregel
De kopregel op je LinkedIn profiel staat bovenaan de pagina direct onder je naam. Elk woord van je kopregel komt voor in de zoekresultaten van Google, dus kies daarom de functienamen (in maximaal 120 tekens) waarnaar je op zoek bent of waarop je gevonden wilt worden. Plaats hier dus geen zin als: "Ik ben beschikbaar voor een nieuwe uitdaging", of "Ik sta overal voor open". Dat zijn niet de woorden waarop een recruiter zoekt.

Door consequent bepaalde termen of trefwoorden te gebruiken in je samenvatting, in je werkervaring en voorál in je kopregel, zal je dus sneller gevonden worden. Als je dan ook nog in de kopregel, de samenvatting en bij je huidige functie aangeeft dat je beschikbaar bent, vergroot dat jouw vindbaarheid nog meer.

Heb je op dit moment geen baan, maak dan toch een "huidige functie" aan en benoem dat je beschikbaar bent met de functies waarop je gevonden wilt worden. Recruiters zoeken nl. altijd op huidige functie.

Samenvatting
De LinkedIn samenvatting kun je vergelijken met een elevator pitch. Schrijf deze niet vanuit de derde persoon. Je introduceert jezelf en je vertelt wat jij kunt betekenen en waarom jij dit graag doet.

Lees ook de 9 praktische tips voor een sterke LinkedIn-samenvatting via Frankwatching.

Contactgegevens
Recruiters zoeken via Linkedin naar geschikte kandidaten, maar die zijn vaak slecht bereikbaar. Gemiste kans dus als een recruiter jouw contactgegevens niet op jouw profiel kan vinden of dat je niet bereikbaar bent. Plaats jouw telefoonnummer en mailadres daarom zowel bij “contact info“, als in je samenvatting.

Geef ook je woonplaats of regio aan óf de regio aan waar je aan de slag wil.

En let op je mailadres! Gebruik geen onlogische rare namen, cijfers, combinaties etc. maar maak het zo simpel mogelijk: voornaam.achternaam@ ....nl.

LinkedIn als cv
Zorg er voor  dat jouw profiel helemaal up-to-date is. Vermeld jouw werkervaring, opleidingen, cursussen en trainingen in chronologische volgorde, net als op je cv.
Daarnaast zijn er ook mogelijkheden om publicaties of andere ervaringen te uploaden, waarbij je ook beeld en video in kunt zetten. In een video heb je de kans om te laten zien wie jij bent. Maak daarom handig gebruik van digitale middelen.
En wees voorbereid op een mogelijk verzoek van recruiters dat ze willen beeldbellen of gebruik willen maken van bijvoorbeeld Zoom of Teams om jou specifiek naar je ervaring en expertise te vragen. Zorg dat je altijd jouw pitch paraat hebt!

Zit je ook op Instagram,Twitter, Pinterest, Facebook? Heb je een blog of eigen website? En leveren deze een bijdrage aan dat wat jij wilt uitstralen en laten zien? Deel ze dan ook op je LinkedIn profiel. Het versterkt je personal brand en je profiel.

blog Linkedin social media


Gepersonaliseerde URL
Een standaard LinkedIn-URL ziet er slordig uit en draagt niet bij aan jouw zichtbaarheid. Maak daarom eenvoudig een persoonlijke URL. Welke van de twee  onderstaande URL’s staat professioneler?

www.linkedin.com/VoornaamAchternaam   Óf   www.linkedin.com/in/voornaam-achternaam72354951/

Hier kun je precies lezen hoe je een eigen, professionele URL maakt.

Aanbevelingen
Het geven van aanbevelingen is net zo belangrijk als het vragen om aanbevelingen. Aanbevelingen geven vertrouwen. Zet dus zelf die eerste stap, geef mooie aanbevelingen weg en maak er echt werk van. Je zult zien dat het enorm gewaardeerd wordt en je werkt hiermee meteen aan jouw zichtbaarheid op LinkedIn.

De meeste aanbevelingen worden pas gegeven als jij er om vraagt en de meeste mensen vinden het juist leuk om iemand een plezier te doen.

Tip van Aaltje Vincent: "Bedenk allereerst wie jij als referentie zou willen opgeven als een werkgever er jou om vraagt: leidinggevenden, (project)collega’s of klanten? Vraag hen dan of zij dat ook in het openbaar willen doen. En - dit is cruciaal - vraag het persóónlijk! Realiseer je dat zij het fijn vinden om van jou zélf te horen waar je het accent op wilt hebben. Koppel dit accent aan de stap die je gaat zetten in je loopbaan. Hiermee geef je hen handvatten. Ook bij een carrièreswitch zet je competenties in die je al hebt laten zien. Wil degene zijn aanbeveling eerst aan jou laten lezen? Dat is fijn! Zo kun je nog finetunen of spel- en typfouten eruit halen. Dat kan achteraf ook, maar vooraf is voor jullie allebei handiger. Nádat je het persoonlijk hebt besproken mail je hen het ‘Verzoek om een aanbeveling’. Gebruik daarbij niet de standaard tekst, maar maak deze ook persoonlijk". 

Aanbeveling LinkedIn 1

Aanbeveling Linkedin 2

aanbeveling LinkedIn 3

 


Vaardigheden
Voeg er niet teveel toe, maar laat met deze vaardigheden zien waar jij goed in bent en met welke (software) pakketten je ervaring hebt.
Je netwerk kan je hierbij een handje helpen door je voor bepaalde vaardigheden te endorsen. Als een collega of klant vindt dat jij ergens in uitblinkt, kan hij of zij dat op jouw profiel aangeven.

LinkedIn groepen
Nog een belangrijk onderdeel in je profilering op LinkedIn. Voor elk onderwerp waarop jij je wilt profileren kan je wel een groep vinden op LinkedIn. Alleen lid worden is niet genoeg. Neem deel aan discussies en deel jouw expertise. Hiermee profileer je jezelf en word jij (én jouw expertise) beter zichtbaar.

Je kunt je ook aansluiten bij de LinkedIn groep Beschikb@@rIn deze groep worden HR-managers, HR-adviseurs, re-integratie begeleiders, recruiters en kandidaten (met een afstand tot de arbeidsmarkt) samen gebracht. Als je dit wil, kan je kenbaar maken dat je een afstand tot de arbeidsmarkt hebt door de term ‘Beschikb@@r’ in jouw profiel toe te voegen. Zo kan vraag en aanbod elkaar sneller vinden.

Volg organisaties
Vooral organisaties waar jij graag zou willen werken. Je hebt daardoor snel toegang tot de laatste nieuwe vacatures. Je kunt ook interessante gedeelde nieuwsartikelen lezen en deze ‘liken’ of opnieuw delen. Hierdoor zal de organisatie (of de recruiter) snel op de hoogte zijn van jouw interesse. Misschien wel een eerste stap richting jouw nieuwe baan!

Volg of schrijf blogs en artikelen op je eigen vakgebied. Door deze regelmatig te delen of van commentaar te voorzien ben jij én jouw expertise goed zichtbaar.

Connecties toevoegen
Dit is belangrijkste onderdeel, omdat jouw connecties jouw toegang zijn naar die felbegeerde baan! Nodig nieuwe connecties ALTIJD uit via een persoonlijk bericht. Klik daarvoor op de button:

connectie LinkedIn 1

en daarna op:

connectie LinkedIn 2

Toon interesse in de persoon en geef aan waarom je die persoon uitnodigt.
Connect met oud klasgenoten, (oud)collega's, vakgenoten, vrienden, familie, kennissen, buren, bekenden maar ook recruiters en mensen die werken bij organisaties waar jij graag aan de slag wil of mensen die het werk doen wat jij graag wil doen. Iedereen kan behulpzaam zijn bij jouw zoektocht.


Wil je recruiters laten weten dat je beschikbaar bent?

Ook zonder dat jouw huidige werkgever dit ziet? Laat dit dan weten via:

Recruiters LinkedIn

 

Misschien heb je de functie van LinkedIn “Open to Work” al voorbij zien komen. Deze functie zorgt ervoor dat werkzoekenden extra kunnen benadrukken dat ze openstaan voor nieuwe uitdagingen aan recruiters en werkgevers. Hoe? Rond je profielfoto komt een opvallend groen kader te staan met de hashtag ‘open to work’. Zo maak je aan jouw netwerk nog duidelijker zichtbaar dat je op zoek bent naar een nieuwe uitdaging. Handig! Maar hoe gebruik je deze nieuwe tool? Lees het hier.

Wist je dat meer dan 50% van alle recruiters die op LinkedIn nieuwe collega’s zoekt ook Vaardigheden gebruikt? Zij zoeken dus niet alleen op jouw functietitel, maar zoeken ook op de vaardigheden die je in je profiel hebt opgenomen. Je kunt er maar liefst 100 toevoegen.

En ChatGPT is natuurlijk een nieuw én superhandig hulpmiddel voor je loopbaan. ChatGPT kan je ook helpen in het zetten van stappen naar een (nieuwe) baan. Dus zet het ook in als ‘virtueel werkvindmaatje’! 

Vacatures zoeken

"Verborgen vacatures" kun je vinden in Bijdragen. Daar worden vacatures volop gedeeld, gratis en rechtstreeks in het netwerk. En het mooie is dat jij ze heel makkelijk kunt vinden:


1. Typ je twee zoektermen in tussen aanhalingstekens, bijvoorbeeld “officemanager vacature”
2. Klik op ‘Bijdragen’ op de laptop of op ‘Content’ in de app
3. Kies een filter, bijvoorbeeld ‘Afgelopen 24 uur’.
En tadaa, daar zijn ze! Je kunt nu beginnen met de vacatureanalyse, kijken wie je kent die er al werken en de telefoon pakken.

LinkedIn biedt ook de mogelijkheid om een advies voor een nieuwe stap in je loopbaan te maken gebaseerd op je competenties die aansluiten bij je huidige werk. Je kan je huidige functie selecteren en LinkedIn kijkt dan welke andere functies het meest aansluiten bij huidige vaardigheden. Tevens komt er een advies tevoorschijn op welke competenties je je kan ontwikkelen om tot die gewenste functie te komen. Het mooie aan deze tool is dat je gelijk naar een overzicht van vacatures kunt gaan en naar een relevant netwerk! Je kan dus meteen werken aan je netwerk om tot die baan te komen! Wil je het proberen, klik dan hier.

Recruiters zullen jouw profiel ook bekijken, dus zorg dat je een goede indruk maakt en jouw droombaan bemachtigt!

linkedin aaltje

Nog iets waar LinkedIn je leven als werkzoekende een stuk makkelijker mee maakt is de Easy Apply-optie. Dit is een optie waar werkgevers voor kunnen kiezen bij het plaatsen van een vacature om de drempel tot solliciteren flink te verlagen. In plaats van sollicitanten weer naar een andere website te sturen en te vragen om een mailtje met motivatiebrief in de bijlage, volstaat nu één druk op de knop waarmee je LinkedIn-profiel en cv ingestuurd worden. Dit scheelt natuurlijk een hoop tijd en moeite voor jou en de werkgever en LinkedIn stelt je netjes op de hoogte als je inzending is bekeken.


"Know where you want to go and make sure the right people know about it."

(Meredith Mahoney)

 

 

Dit blog is voor het eerst verschenen op 4 november 2019 en werd op 19 februari 2024 geactualiseerd.