Stappenplan: maak een sterk LinkedIn profiel.

Als je op zoek bent naar een (nieuwe) baan is het hebben van een sterk LinkedIn profiel een must. Hoe groter je netwerk hoe groter de kans op een baan.

Veel mensen posten op LinkedIn dat ze een nieuwe collega zoeken. Als jij (via via) geconnect bent op LinkedIn zul je deze updates voorbij zien komen op je tijdlijn en als één van de eersten kunnen reageren. Eventueel via jouw connectie. Zorg dus voor een sterk netwerk op LinkedIn.

Maar hoe maak je een sterk LinkedIn profiel?

Profielfoto
Dat begint met een goede foto. Een eerste indruk maak je ook online maar één keer en je vergroot je kans gevonden te worden met 70%. Heb je geen professionele foto, dan is het misschien verstandig er een te laten maken. Plaats altijd een foto van jezelf. Geen foto met je partner, kinderen, met een (afgeknipt) ander persoon of een vakantiefoto. Het is jouw profiel en het gaat om jou. Laat zien wat je wil uitstralen.

Kopregel
De kopregel op je LinkedIn profiel staat bovenaan de pagina direct onder je naam. Elk woord van je kopregel komt voor in de zoekresultaten van Google, dus kies daarom de functienamen (in maximaal 120 tekens) waarnaar je op zoek bent of waarop je gevonden wilt worden. Plaats hier dus geen zin als: "Ik ben beschikbaar voor een nieuwe uitdaging", of "Ik sta overal voor open". Dat zijn niet de woorden waarop een recruiter zoekt.

Door consequent bepaalde termen of trefwoorden te gebruiken in je samenvatting, in je werkervaring en voorál in je kopregel, zal je dus sneller gevonden worden. Als je dan ook nog in de kopregel, de samenvatting en bij je huidige functie aangeeft dat je beschikbaar bent, vergroot dat jouw vindbaarheid nog meer.

Heb je op dit moment geen baan, maak dan toch een "huidige functie" aan en benoem dat je beschikbaar bent met de functies waarop je gevonden wilt worden. Recruiters zoeken nl. altijd op huidige functie.

Samenvatting
De LinkedIn samenvatting kun je vergelijken met een elevator pitch. Schrijf deze niet vanuit de derde persoon. Je introduceert jezelf en je vertelt wat jij kunt betekenen en waarom jij dit graag doet.

Contactgegevens
Recruiters zoeken via Linkedin naar geschikte kandidaten, maar die zijn vaak slecht bereikbaar. Gemiste kans dus als een recruiter jouw contactgegevens niet op jouw profiel kan vinden of dat je niet bereikbaar bent. Plaats jouw telefoonnummer en mailadres daarom zowel bij “contact info“, als in je samenvatting.

Geef ook je woonplaats of regio aan óf de regio aan waar je aan de slag wil.

En let op je mailadres! Gebruik geen onlogische rare namen, cijfers, combinaties etc. maar maak het zo simpel mogelijk: voornaam.achternaam@ ....nl.

LinkedIn als cv
Zorg er voor  dat jouw profiel helemaal up-to-date is. Vermeld jouw werkervaring, opleidingen, cursussen en trainingen in chronologische volgorde, net als op je cv.
Daarnaast zijn er ook mogelijkheden om publicaties of andere ervaringen te uploaden, waarbij je ook beeld en video in kunt zetten. In een video heb je de kans om te laten zien wie jij bent. Maak daarom handig gebruik van digitale middelen.
En wees voorbereid op een mogelijk verzoek van recruiters dat ze willen beeldbellen of gebruik willen maken van Skype om jou specifiek naar je ervaring en expertise te vragen. Zorg dat je altijd jouw pitch paraat hebt!

Zit je ook op Instagram,Twitter, Pinterest, Facebook? Heb je een blog of eigen website? En leveren deze een bijdrage aan dat wat jij wilt uitstralen en laten zien? Deel ze dan ook op je LinkedIn profiel. Het versterkt je personal brand en je profiel.

blog Linkedin social media


Gepersonaliseerde URL
Een standaard LinkedIn-URL ziet er slordig uit en draagt niet bij aan jouw zichtbaarheid. Maak daarom eenvoudig een persoonlijke URL. Welke van de twee  onderstaande URL’s staat professioneler?

www.linkedin.com/VoornaamAchternaam   Óf   www.linkedin.com/in/voornaam-achternaam72354951/

Hier kun je precies lezen hoe je een eigen, professionele URL maakt.

Aanbevelingen
Het geven van aanbevelingen is net zo belangrijk als het vragen om aanbevelingen. Aanbevelingen geven vertrouwen. Zet dus zelf die eerste stap, geef mooie aanbevelingen weg en maak er echt werk van. Je zult zien dat het enorm gewaardeerd wordt en je werkt hiermee meteen aan jouw zichtbaarheid op LinkedIn.

De meeste aanbevelingen worden pas gegeven als je er om vraagt. Gebruik daarbij niet de standaard tekst, maar maak deze persoonlijk en durf ook expliciet te vragen voor welke skills en vaardigheden jij de aanbeveling wenst. De meeste mensen vinden het juist leuk om iemand een plezier te doen.

Aanbeveling LinkedIn 1

Aanbeveling Linkedin 2

aanbeveling LinkedIn 3

 


Vaardigheden
Voeg er niet teveel toe, maar laat met deze vaardigheden zien waar jij goed in bent en met welke (software) pakketten je ervaring hebt.
Je netwerk kan je hierbij een handje helpen door je voor bepaalde vaardigheden te endorsen. Als een collega of klant vindt dat jij ergens in uitblinkt, kan hij of zij dat op jouw profiel aangeven.

LinkedIn groepen
Nog een belangrijk onderdeel in je profilering op LinkedIn. Voor elk onderwerp waarop jij je wilt profileren kan je wel een groep vinden op LinkedIn. Alleen lid worden is niet genoeg. Neem deel aan discussies en deel jouw expertise. Hiermee profileer je jezelf en word jij (én jouw expertise) beter zichtbaar.

Volg organisaties
Vooral organisaties waar jij graag zou willen werken. Je hebt daardoor snel toegang tot de laatste nieuwe vacatures. Je kunt ook interessante gedeelde nieuwsartikelen lezen en deze ‘liken’ of opnieuw delen. Hierdoor zal de organisatie (of de recruiter) snel op de hoogte zijn van jouw interesse. Misschien wel een eerste stap richting jouw nieuwe baan!

Volg of schrijf blogs en artikelen op je eigen vakgebied. Door deze regelmatig te delen of van commentaar te voorzien ben jij én jouw expertise goed zichtbaar.

Connecties toevoegen
Dit is belangrijkste onderdeel, omdat jouw connecties jouw toegang zijn naar die felbegeerde baan! Nodig nieuwe connecties ALTIJD uit via een persoonlijk bericht. Klik daarvoor op de button:

connectie LinkedIn 1

en daarna op:

connectie LinkedIn 2

Toon interesse in de persoon en geef aan waarom je die persoon uitnodigt.
Connect met oud klasgenoten, (oud)collega's, vakgenoten, vrienden, familie, kennissen, buren, bekenden maar ook recruiters en mensen die werken bij organisaties waar jij graag aan de slag wil of mensen die het werk doen wat jij graag wil doen. Iedereen kan behulpzaam zijn bij jouw zoektocht.


Wil je recruiters laten weten dat je beschikbaar bent?

Ook zonder dat jouw huidige werkgever dit ziet? Laat dit dan weten via:

Recruiters LinkedIn
Alléén recruiters met een Recruiter Seat op Linkedin kunnen dan zien dat jij beschikbaar bent en dus niet jouw huidige werkgever.

Recruiters zullen jouw profiel bekijken, dus zorg dat je een goede indruk maakt en jouw droombaan bemachtigt!


"Know where you want to go and make sure the right people know about it."

(Meredith Mahoney)

 

 

 

Plaats reactie
Beveiligingscode Vernieuwen
0
0
0
s2sdefault
powered by social2s